Lennart Hessels uit Driebergen komt tekort voor wereldtitel zonneracen

Lennart Hessels uit Driebergen komt tekort voor wereldtitel zonneracen

Kans op overwinning verdwijnt als sneeuw voor de zon voor Delftse studenten.

Op de vierde dag van de Bridgestone World Solar Challenge merkte Lennart Hessels uit Driebergen van het Brunel Solar Team op dat de concurrenten opnieuw langzaam uit het zicht verdwenen. Een lekke band zorgde ervoor dat de studenten uit Delft kostbare minuten verloren, en het leek zelfs even alsof de derde plek in het wereldkampioenschap buiten bereik was. Desondanks slaagde Lennart er samen met zijn teamgenoten in om de gevolgen te beperken, en vandaag is het hen gelukt hun positie op het podium te behouden.
Driebergse Lennart startte de dag met een bijna onoverbrugbare afstand tot de koplopers in de strijd om de wereldtitel. ’s Ochtends konden de Delftenaren slechts lijdzaam toezien hoe deze achterstand alleen maar groter werd. Zo groot, dat het team zich nu voornamelijk moet focussen op het behouden van de derde plek, een pijnlijke realisatie. Teamleider Lennart Hessels: “Het doet pijn om te beseffen dat we eigenlijk alleen maar machteloos kunnen toekijken, Nuna 12 kan gewoon niet harder. We moeten dan ook eerlijk tegen onszelf zijn en toegeven dat de Belgen en Twentenaren gewoon een betere auto hebben gebouwd.”
Wind
De route bracht Lennart en zijn teamgenoten vandaag door uitgestrekte vlaktes met weinig begroeiing. De wind kan hier snelheden tot wel 40 kilometer per uur bereiken en  erg onvoorspelbaar zijn. Dit beïnvloedt de maximumsnelheid die veilig kan worden behaald. “Nuna 12 is zo licht dat je elke windvlaag merkt, dus nauwkeurig bijsturen is cruciaal. Zeker als er een road train voorbij komt, een Australische vrachtwagen van soms wel 50 meter lang. We slaagden er gelukkig in om Nuna stabiel te houden, maar we moesten onze snelheid behoorlijk aanpassen.”
Bandenwissel
Net na de middag kreeg het team de volgende tegenslag: een lekke band. Een bandenwissel kost veel tijd bij zonneauto’s. De wielen zijn zorgvuldig weggewerkt om het effect van wind te minimaliseren. Hierdoor moet een deel van de auto gedemonteerd worden tijdens een bandenwisseling. Het was de eerste keer dat het technische team van Nuna 12 onderweg in actie moest komen. De bandenwissel verliep  soepel, maar door de verloren minuten kwam de nummer 4 in de challenge, Michigan, even dichterbij.
Einde in zicht
Met nog 389 kilometer te gaan begint het einde van de Solar Challenge in zicht te komen voor de Delftenaren. De huidige wereldkampioenen uit België hebben nu een voorsprong van 184 km. Het team uit Twente ligt nog altijd op de tweede plek.

Gerelateerd aan:

Reacties

Scroll naar boven